REM prikriva kršenje zakona provladinih propagandista: Skoro pet meseci regulator ne objavljuje izborni monitoring Pinka, Hepija, Prve i B92

Beograd, 11.05.2024. –

Uveliko se približavaju novi lokalni izbori, u Beogradu i ponovljeni, a Regulatorno telo za elektronske medije (REM), zaduženo da prati da li televizije, one na nacionalnim frekvencijama ali i kablu, daju jednak prostor različitim kandidatima i listama u predizbornoj kampanji, još nije objavilo ceo izveštaj monitoringa iz decembra 2023. godine.

Tokom decembra objavljen je nadzor nad kanalima RTS i RTV, kao i kablovskih televizija N1, Nova S, Al Džazira i TV K1.

Dodatno, iako je po novom Zakonu o javnom informisanju i medijima regulator imao obavezu da objavljuje više periodičnih izveštaja od samog početka kampanje, izveštaj je objavljen više od 10 dana nakon izbornog dana.

Uz to, ostali smo uskraćeni za deo izveštaja koji pokriva najgledanije i otvoreno režimski nastrojene televizije, Pink, Hepi, Prva i B92. Te televizije, osim što su upadljivo i nesrazmerno posvećene promociji vladajuće SNS i predsednika Vučića, ujedno su i rekorederi u kršenju Kodeksa, moralnih i profesionalnih normi i medijskih zakona, kada treba obeležiti, progoniti i targetirati političke protivnike aktuelne vlasti.

Ako izuzmemo činjenicu da je Vučić Aleksandar, isključivo kao građanin, nastupao ispred liste stranke sa kojom nema ama baš nikakve veze, a pritom je predsednik svih građana, u besomučnoj funkcionerskoj kampanji, bilo je tu još mnogo razloga da REM reaguje.

Primera radi, bilo je emitovanja predizbornih spotova tokom informativnih emisija i priloga, zatim direktnog svrstavanja televizija na stranu jedne stranke, uz neprimereno ophođenje prema njenim političkim protivnicima. Zbog toga se postavlja pitanje šta je REM uračunao u predizbornu trku a šta ne i na osnovu kojih kriterijuma je o tome odlučivao.

Krajem januara, međutim, Udruženje novinara Srbije (UNS) objavilo je da je Stručna služba REM-a pratila programe ovih televizija i da ti podaci postoje, da bi Centar za istraživačko novinarstvo Srbije (CINS) objavio i da je imao uvid u podatke.

Kako je CINS pisao, oni su pokazali apsolutnu dominaciju Aleksandra Vučića na četiri komercijalne televizije i zloupotrebu nacionalnih frekvencija od strane vlasti za podizanje rejtinga Srpske napredne stranke.

Nadzor nije pokazao samo razliku u dobijenom vremenu, već i u tonalitetu u kom se govorilo o vlasti ili opoziciji.

Dok je na sve četiri televizije o vlasti izveštavano isključivo u pozitivnom svetlu, tako je, na primer, gotovo polovina izbornog programa na Pinku i televiziji B92 imala negativan tonalitet prema opoziciji i njenim pojedinačnim članovima.

Vlasnik i urednik provladinog tabloida Informer Dragan J. Vučićević je tokom 45 dana kampanje čak 12 puta gostovao u Pinkovim emisijama.

U jednom od svojih gostovanja u Novom jutru Vučićević je govorio je da su „đilasovci radikalizovana manjina“ koja je „iznad zakona“, nasuprot „tihe manjine“ pristojnih ljudi koje predstavlja Aleksandar Vučić, pisalo je Vreme.

Isto tako i na Hepiju se mogla čuti kritika opozicije i njenih lidera u skoro 40 posto programa posvećenog izborima.

Gotovo četvrtina programa i televizije Prva bila je usmerena ka kritici opozicije. U isto vreme, na svim televizijama sa nacionalnom frekvencijom izveštaji o potezima vlasti i SNS većinski su bili u pozitivnom tonalitetu.

Iz monitoringa REM-a može se videti da su na televizijama sa nacionalnom frekvencijom tokom izborne kampanje različiti “analitičari” u velikoj meri promovisali poteze vlasti, a kritikovali opoziciju.

Pritom, veoma je diskutabilno kome su sve ove televizije pripisivale status “analitičara”.

Stručne službe REM-a su zabeležile da su analitičari na Pinku tokom izborne kampanje dobili preko 28 sati, što je više od trećine ukupnog izbornog programa ove televizije, pisao je CINS.

Gotovo trećinu izbornog programa činili su razgovori sa analitičarima i na televiziji Prva.

Kao analitičare na ovoj televiziji REM je označio direktorka i glavnu i odgovornu urednicu Studija B Ivanu Vučićević, kao i glavnog i odgovornog urednika Srpskog portala Dejana Vukelića. Oni su kao gosti „Prelistavanja“ komentarisali to što je preko 2.000 javnih ličnosti podržalo listu okupljenu oko SNS-a. Tom prilikom hvalili su potez svih potpisnika i kritikovali opoziciju.

„Za sve je kriv Vučić, to mi je negde lid u ovoj celoj kampanji što se tiče opozicije za svaku temu“, rekla je Vučićević tom prilikom, dok je Vukelić objasnio da „ovde deo ljudi živi u jednom potpuno paralelnom, izmišljenom, Junajted Medija univerzumu (…) u kom je ovo Mordor, ovde ništa ne radi“.

Više od četvrtine izbornog programa analitičarima je posvećeno i na televiziji Hepi, gde su u redovnom programu i specijalnim izbornim emisijama bili zastupljeni preko 24 sata.

Analitičari su činili i petinu ukupnog izbornog programa televizije B92, gde su njihova izlaganja trajala oko 10 sati, naveo je CINS.

Pored izbornih aktivnosti stranaka, REM je posebno beležio pojavljivanja državnih funkcionera u toku trajanja kampanje.

Sve komercijalne televizije izveštavale su o aktivnostima predsednika Republike, kao i predsednice Vlade, ministara i drugih članova vlasti.

Tako je Aleksandar Vučić, kao predsednik Republike, na televiziji Pink dobio oko 14 sati programa, a isto toliko i na B92.

Televizija Hepi prenosila je aktivnosti predsednika šest i po sati, dok je na Prvoj bio sat vremena manje, što dokazuje izraženu funkcionersku kampanju u kojoj se Aleksandar Vučić nalazi gotovo bez prestanka, iako je čak i njegovo ime u listi SNS zakonski diskutabilno.

Kada je list Danas zatražio komentar na objavljena CINS-ova saznanja i potražio odgovor zašto ostatak izveštaja još nije objavljen iako očigledno postoji, predsednica Saveta REM Olivera Zekič odgovorila je tada da je tekst na koji se pozivamo “izmišljotina”, te da izveštaj još nije završen.

“Ništa od toga što je CINS objavio, a drugi potrčali da prenesu, niti je tačno, niti se nalazi u našem izveštaju, jer on, prosto, nije gotov. Podaci se još obrađuju, izveštaj još pravimo, i svaki pokušaj da se nešto iz njega “izvuče”, nije ništa drugo nego laž i manipulacija. Završni izveštaj biće objavljen uskoro i tek tada će moći da se analizira i komentariše.Ukratko – samo još jedan u nizu bednih pokušaja diskreditacije institucije, Saveta i stručnih službi”, navela je Zekić – pre gotovo tri i po meseca.

Sada, na isto pitanje – nije odgovorila.

Donedavna članica Saveta REM Judita Popović, koja je daleko pre decembarskih izbora dala ostavku na tu poziciju, upravo iz razloga što većina u sastavu Saveta nije mogla da se nadglasa po bilo kom pitanju, nije iznenađena ovakvim ponašanjem REM-a i ocenjuje da je to upravo ponašanje koje vlast i očekuje.

– Očigledno je procenjeno da je pomenuti monitoring stvar zaboravljene prošlosti. Modus operandi već viđen, omiljen i profesionalno razrađen u funkcionisanju institucija u Srbiji. Strpljenje koje REM pokazuje u svom nečinjenju je poslovično a i podržano od strane vlasti, jasna je Popović.

Ivana Stevanović iz Koalicije za slobodu medija smatra da je ovakav potez “stara praksa” REM-a, koji na prvom mestu ne poštuje zakon, zatim svoje obaveze , a ne poštuje ni rokove koje mu zakon nameće.

– REM je trebalo da objavi, ne samo taj završni izveštaj u roku od 30 dana, već i da tokom kampanje objavljuje periodične izveštaje, jer ih na to obavezuje novi Zakon o elektronskim medijima. Ništa od toga se nije dogodilo ali to zaista nije nešto što može da nas čudi u tom trenutku. To je samo nastavak stare prakse REM-a, zapravo sakrivanje činjenica od građana i njihove vrlo otvorene i vrlo jasne službe u funkciji očuvanja valsti SNS i u korist komercijalnih televizija a na štetu građana. I to je još jedan među milion pokazatelja da REM upravo to radi i da su građani, čiji interes treba da štiti, zapravo poslednja rupa na svirali toj instituciji, navodi Stevanović.

Ona napominje i da je REM tokom proteklog meseca imao javnu raspravu o 15 pravilnika proisteklih iz novog Zakona, za koje je trebalo dostaviti kometntare i mišljenja u roku od 20 dana, što je malo vremena da se tekstovi temeljno i kvalitetno analiziraju i ponude dobra rešenja.

– Zbog toga je Koalicija za slobodu medija tražila da nam tu javnu raspravu produže ne bi li doprineli smislenim komentarima na te tekstove. REM se tada pozvao na svoje zakonske rokove i bez ikakave dileme odbio naš zahtev. Kada se radi o njihovim zakonskim rokovima, oni mogu da se probijaju i po šest meseci i više, dok su istovremeno, pravilnici po njihovim rokovima trebalo da budu objavljeni na sajtu 7. maja. To se nije desilo do danas. REM je, kao i uvek, fleksibilan kada su u pitanju rokovi koji se njih tiču, a vrlo nefleksibilan kada je javni interes u pitanju, priča Stevanović.

Ona je uverena da CINS-ovo istraživanje potvrđuje sve što mi svakodnevno čujemno i vidimo na tim frekvencijama, te je u tom smislu jasan i razlog zašto se ti podaci ne objavljuju.
– Oni bi potvrdili ono što svi već znamo, masovno kršenje zakona bez ikakvih posledica ili sankcija, jasna je Stevanović.

Naša sagovornica pojasnila je i da REM ima godišnju obavezu da objavljuje izveštaj o poštovanju zakona i ponašanju nacionalnih televizija, a da taj izveštaj nije objavljen od 2020. godine.

– To je još jedna situacija u kojoj se nešto belodano skriva od javnosti i gde REM propušta da uradi svoj posao. Svi ti izveštaji, i ovaj koji se tiče izborne kampanje u komercijalnim medijima ali i oni koji se tiču njihovog ukupnog ponašanja, su savršeni osnov ne samo da se tim televizijama izrekne mere nego i da im se oduzmu dozvole za nacionalno emitovanje. Očigledno, REM kao produžena ruka vlasti izbegava to da uradi. Jer je jasno da ova vlast počiva na ovakvim medijima, naročito tabloidnim televizijama sa nacionalnim dozvolama, koje su uporište i poslednja stvar koju će oni prepustiti i pustiti iz svojih ruku, uverena je Stevanović.

U tom smislu, nastavlja, sadašnji potezi služe tome da bi se zapravo sve ponovilo i u narednoj kampanji.

– Mi sada ulazimo u novu predizbornu kampanju, a zapravo nemamo zvanične informacije o tome šta se desilo u prethodnoj, niti bilo kakve sankcije koje su mogle, morale i trebalo da služe tome da poprave uslove za ovu kampanju. Sada je, najpre nemoguće bilo šta popravljati kada nemamo ni pokazatelje kakvo je stanje bilo, a zatim, kasno je i da se bilo šta popravlja. Kada bi sada jedan čarobni štapić oslobodio i učinio hiper kvalitetnim i profesionalnim sve te televizije, nama je opet previše kratko vreme do izbora, jer je propaganda svih ovih 12 godina iza nas uradila svoje. Zato to i ne bi bilo realno očekivati, napominje Stevanović.

Ali opet, ti izveštaji, te mere koje su regulatoru na raspolaganju, služe upravo tome da koriguju neka ponašanja. Oni ne koriguju, već suprotno, skrivaju kršenja zakona. Trebalo bi ih pritisnuti da za ovu izbornu kampanju urade svoj posao, pa da vidimo šta bi onda bilo, smatra Stevanović.

Kako bilo, sve i da su rezultati nadzora koje je objavio CINS “izmišljotina” i “manipulacija”, oni se ne razlikuju značajno od svih ranijih izveštaja monitoringa predizbornih kampanja koje je radio REM, ali i mnogo preciznijih, koje su radile nevladine organizacije poput BIRODI-ja.

Jasno je da su pomenute televizije odavno zatvorene za bilo kakvo drugačije mišljenje od vladajućeg, da nijedna izjava opozicije neće dobiti mesto u programu, niti ijedan opozicioni političar može niti će moći da kroči u njihov studio.

Suštinski, dovoljno je pogledati neku od “informativnih” emisija na Pinku ili Hepiju, pa videti da se radi o čistom propagandnom oružju vladajuće stranke, pa samim tim i ovi podaci nisu daleko od istine, hteo REM da ih objavi ili ne.

S druge strane, REM svojim potezom prikrivanja prave slike stvari jasno pokazuje kakvu i koliku ulogu ima u izbornim manipulacijama vlasti, kao i da neće dozvoliti ni da se približimo fer izbornim uslovima.

“Izdajničke“ televizije pored “bezgrešnog” RTS-a

Objavljeni deo izveštaja, ukratko, pokazivao je naizgled relativo uravnoteženo izveštavanje javnog servisa, i raspoređenu zastupljenost različitih političkih opcija u informativnim emisijama i debatama na RTS-u pred izbore. Čak je tu bilo i malo kritike na račun Srpske napredne stranke. Nadzor kablovskih televizija, tradicionalno je zabeležio “navijački” ton za “Srbiju protiv nasilja”, dok se o vlasti i Aleksandru Vučiću govorilo u negativnom tonalitetu. Kako su tada pretpostavili stručnjaci, ovaj deo izveštaja objavljen je zajednički, sa namerom da se kablovske televizije N1, Nova i Al Džazira prikažu u mnogo lošijem svetlu, pored “bezgrešnog” RTS-a.

Savet se sastao samo jednom

Treba napomenuti da se regulator nije oglasio niti sastao nijednom tokom trajanja kampanje, iako je razloga za to bilo na svakom koraku, s obzirom da je ovo bila najprljavija kampanja koju pamtimo. Odnosno, Savet se sastao jednom, da raspravlja o slučaju opozicionog odbornika Đorđa Miketića, čiji je intimni snimak isplivao u javnost baš u toku kampanje, a Pink je snimak sa eksplicitnim detaljima puštao u jutarnjem programu, prekršivši time brojne zakone, dok je u emisiji uživo “veće mudraca” na razne načine komentarisalo ne samo snimak, nego celu opoziciju. REM se sastao, obećao da će hitno pokrenuti postupak i izreći meru do sredine decembra, ali, očekivano, nije.

Stevanović komentariše da je jasno da je to bio toliko težak prekršaj koji je zaista zaslužio oduzimanje dozvole za emitovanje programa.

Četvorostruko više od ostalih zajedno

Prema podacima koje je objavio CINS, na televiziji Pink listi Aleksandar Vučić – Srbija ne sme da stane je bilo posvećeno preko 18 sati izbornog programa, dok su svi ostali učesnici zajedno imali oko pet sati. Hepi je listi okupljenoj oko naprednjaka posvetio oko 20 sati izbornog programa, a za njima su išli radikali sa oko šest sati. Drugi učesnici izbora dobili su oko 11 sati prostora.
Lista okupljena oko Aleksandra Vučića imala je više od 12 i po sati na televiziji B92. Ostali akteri imali su oko tri sata. Na televiziji Prva naprednjaci su dobili nešto više od osam sati izbornog prostora, a ostali nešto manje od pet sati.

Izvor: Danas